seperator

מתי צוואה לא תקפה

על פניו, עריכת צוואה אינה דבר מורכב – הרכוש ידוע וכל שנותר הוא לקבוע את זהות היורשים. אלא שנמצא כי מספר הצוואות שאינן תקינות, למרות שעל פניו נערכו באופן תקין, הולך וגדל, זאת בעיקר משום שצוואות נערכות יותר ויותר על ידי עורכי דין ללא נסיון מקצועי. ישנן מספר סיבות עיקריות שיובילו לכך שצוואה אינה תקפה , ועל כך במאמר זה.

כשירות בעת כתיבת צוואה

כאשר אדם עורך צוואה בה הוא מביע את רצונותיו לגבי הורשת כספו ונכסיו שצבר במהלך חייו, הוא חייב להיות כשיר משפטית לעשות זאת, על פי חוק. 
אם כן, מתי אדם אינו כשיר מבחינה משפטית לערוך צוואה?
  • קטין עד גיל 18 אינו כשיר לערוך צוואה.
  • פסול-דין – אדם הלוקה בשכלו או בנפשו, אשר אינו מסוגל לדאוג לניהול חייו באופן תקין וסדיר אינו כשיר לערוך צוואה. פסלות דין מתבצעת על ידי בית משפט, ולפסול הדין ימונה אפוטרופוס לניהול ענייניו.
  • אדם שאינו מבין את משמעות הצוואה – אדם שנמצא במצב קוגניטיבי בו הוא לא מבין מה משמעות הצוואה שערך אינו כשיר לערוך צוואה.
מעבר לכשירות המשפטית או המנטלית של אדם לערוך את צוואתו , ישנם מקרים נוספים בהם ניתן להתנגד לתוקפה של הצוואה. מדובר  במקרים בהם נוצר לחץ חיצוני כלשהו (בין אם במודע או לא) על עורך הצוואה. להלן פירוט המקרים:
  • השפעה בלתי הוגנת על עורך הצוואה – השפעה קיצונית של אדם חיצוני על עורך הצוואה במטרה להטות את הכתוב בצוואה לטובתו. ישנם מקרים רבים, בהם אחד מהיורשים הפוטנציאליים משפיע על כתיבת הצוואה בכך שהוא נוקט במספר פעולות כגון: עריכת  צוואה ללא ידיעת שאר בני המשפחה, בידוד המוריש מהמשפחה ומהחברה, יצירת תלות רגשית או פיזית של היורש במוריש, איומים וכדומה.
  • מעורבות בעריכת הצוואה – אמנם ישנה רמה מסוימת של מעורבות הנחשבת לסבירה, אך כאשר היורש על פי הצוואה מכתיב למוריש או לעורך הדין את הוראות הצוואה, או נוכח בעת עריכתה הדבר עשוי להביא לבטלות הצוואה.

כיצד להתנגד לצוואה

אדם המתנגד לכתוב בצוואה של נפטר מכל סיבה שהיא, רשאי להגיש התנגדות לרשם לענייני ירושה. בכתב ההתנגדות, יפורטו הסיבות להגשתה וכן ראיות המחזקות אותה. יש לשים לב כי בקשת ההתנגדות, על כל חלקיה תוגש במספר עותקים, שיעברו אל הגורמים המטפלים.
במידה והנכם עדים לכך שאדם כלשהו מנסה להשפיע על מי קרוביכם לערוך צוואה לטובתו, אך אין בידכם להשפיע על כך באותה עת, מומלץ לאסוף מסמכים וראיות לנעשה תוך כדי ההשפעה על המוריש. מסמכים אלו יהיו לכם לעזר רב כאשר אותו אדם ילך לעולמו ותפעלו להתנגד לקיום הצוואה שנערכה תחת השפעה בלתי הוגנת. מומלץ לאסוף מסמכים רפואיים, הודעות SMS, עדויות משכנים ומטפלים וכיוצ''ב.

מתי ניתן לפסול צוואה בשל פגמים בעריכתה

צוואה ניתנת לפסילה במקרים שונים, בהם הצוואה עצמה אינה ערוכה כנדרש. להלן מספר דוגמאות:
  • צוואה בכתב ידו של המוריש: צוואה ניתנת לפסילה כאשר הצוואה אינה כתובה בכתב ידו האישי של המוריש או שחלקה כתוב בכתב ידו של המוריש וחלקה בכתב יד שונה.
  • עדים: כאשר צוואה נכתבת ונחתמת ללא נוכחות עדים או בנוכחות עד אחד בלבד היא ניתנת לפסילה. בנוסף צוואה ניתנת לפסילה כאשר היא נערכת בנוכחות עדים שאינם כשירים לכך. על פי הקריטריונים, קטינים עד גיל 18 ופסולי-דין אינם יכולים להיות עדים על פי החוק.
  • ניסוח: לעיתים, ישנן בעיות ניסוחיות בגוף הצוואה המעידות לדוגמה על כך שהמוריש לא היה צלול בעת עריכתה, או על חוסר בהירות של המוריש בציווי והעמדת תנאים לא סבירים לקיום הצוואה או חלקים ממנה וכדומה.
יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם למרות פגם בעריכת הצוואה היא תקוים, זאת לאחר בחינה מעמיקה של בית המשפט במהות הפגם. אלא שהליך זה בבית המשפט צפוי להימשך זמן רב.
על מנת להקטין כמה שיותר את הסיכוי לכך שהצוואה תבוטל או תיפסל, כך שבסופו של דבר רצון המוריש לא יקוים, מומלץ לערוך את הצוואה באופן מסודר ולדאוג להפקידה בידי רשם הירושה.

עיכוב קיום צוואה

הבקשה לצו קיום צוואה מוגשת לרשם הירושה על ידי הזכאים הרשומים בה, זאת לאחר פטירת המוריש. עם אישור הבקשה, הצוואה נכנסת לתוקף.
רשם הירושה מאפשר לכל אדם הרואה עצמו נפגע מהכתוב בצוואה להגיש התנגדות לבקשה לקיימה, זאת בתוך 14 יום ממועד פרסום הבקשה. במידה וקיימות התנגדויות לקיום הצוואה, הן מועברות לבדיקת הרשם לענייני ירושה שיקבע האם לקיים את הצוואה או להעבירה להמשך בירור משפטי בבית משפט לענייני משפחה.
כאמור, כל התנגדות או בקשה הקשורים לצו קיום הצוואה, יגרמו לעיכוב בהוצאתה לפועל.

כתיבת צוואה בליווי עורך דין

על מנת לוודא כי צוואה תקוים בהתאם לרצונו של המוריש, עם מינימום עיכובים ומקום להתנגדות על אמינותה, מומלץ להיוועץ ולערוך את הצוואה בליווי עורך דין. תפקידו של עורך הדין לוודא שהמסמך תקין, לספק מנסיונו נקודות מבט שונות על מקרי קצה, לייעץ בדבר האפשרויות השונות ולוודא שהכל בוצע כנדרש ושמבחינה משפטית המסמך ותהליך עריכתו בוצעו כהלכה. לאחר עריכת הצוואה, מומלץ להפקיד את הצוואה אצל רשם הירושה. הפקדת הצוואה מתועדת ובהגיע הרגע בו יש לקיימה, הימצאותה ברשם הירושות מוסיפה לאמינותה.
לפרטים ומידע נוסף
חייגו 072-3910707 או מלאו את הטופס ואשוב אליכם בהקדם:


seperator

מאמרים מקצועיים נוספים שעשויים לעניין אתכם:

עורך דין יואב גולן

זקוקים להכוונה או לליווי משפטי?
בואו לפגישת ייעוץ ללא עלות
התקשרו: 072-3910707

עורך דין יואב גולן

גירושין | דיני משפחה | אפוטרופסות | צוואות | ירושות

כתובת

מצדה 7 בני ברק
מגדל ב.ס.ר 4