seperator

צו ירושה – המדריך המלא אפריל 2024

אם חוויתם לאחרונה אובדן – אני משתתף בצערכם. כאשר אדם הולך לעולמו מבלי שהשאיר אחריו צוואה, יש לחלק את עזבונו על פי ההוראות הכתובות בחוק הירושה. את נכסי העיזבון יש לחלק בין היורשים באמצעות צו ירושה המופק על ידי הרשם לענייני ירושה ממשרד המשפטים. במאמר זה ריכזתי עבורכם את הנושאים המרכזיים והמהותיים בנושא צו ירושה בתקווה לעשות קצת סדר בתהליך זה, שלחלקנו עשוי להיות מורכב וקשה לביצוע.

מהו צו ירושה

צו ירושה הוא צו שיפוטי של המדינה באמצעותו מחלקים את ירושתו של אדם שנפטר ולא ערך צוואה.
לצורך קבלת הצו יגישו יורשי המנוח שנפטר בקשה לצו ירושה.
לעיתים תהליך הנפקת צו הירושה עשוי להתעכב חודשים רבים בשל מכשולים בירוקרטיים הקשורים בהגשת הבקשה. לכן, מומלץ להיוועץ מבעוד מועד עם עו''ד המתמחה בירושות, שינחה אתכם כיצד ניתן לקבל את הצו בדרך הקצרה והפשוטה ביותר.
לאחר שיתקבל צו הירושה הוא יכובד בכל המוסדות הרלוונטיים כגון בנקים, לשכת רישום מקרקעין, חברות ביטוח וכדומה, שיעבירו ליורשים על פי הצו את חלקם בעיזבון.
צו הירושה יכלול את שמות יורשי המנוח שנפטר ואת חלקו היחסי של כל אחד מהיורשים בעיזבון, ואין בו אינדיקציה לנכסי העיזבון או להיקפו. 
במידה שהמוריש היה מותיר אחריו צוואה, ניתן היה לדעת במדויק כיצד הוא היה מעוניין לחלק את עזבונו. בהיעדר צוואה, חלוקת העיזבון תתבצע על פי ברירת המחדל של הוראות חוק הירושה והיא צפויה להיות תבניתית ועלולה לגרור עמה הוצאות מיסוי גבוהות ומיותרות הנלוות לחלוקת העיזבון (בפרט בנכסי מקרקעין).
בנוסף, הצוואה צפויה למנוע מחלוקות וסכסוכים בין היורשים, הסובבים לרוב סביב מימוש נכסים נמהר. פעולות לא מתוכננות אלו יביאו בסופו של דבר לבזבוז כספי הירושה ולתשלום מיסים מיותר, וזו אחת הסיבות בגינן מומלץ לערוך צוואה מסודרת ומתוכננת.

מי הם היורשים על פי צו הירושה

הוראות החוק קובעות סדר עדיפויות לחלוקת העיזבון בין היורשים. ראשונים יורשים בן הזוג והילדים – בן הזוג יורש מחצית העיזבון והילדים חולקים בינם ובין עצמם את המחצית השנייה. יצוין שגם בן זוג ידוע בציבור ייחשב כיורש לכל דבר ועניין, ובהיעדר בן זוג יירשו הילדים את מלוא העיזבון. 
במידה והמנוח לא הותיר אחריו בן זוג או ילדים, יירשו הוריו את העיזבון. בהיעדר הורים, יירשו אחיו או צאצאיהם, ולאחר מכן יירשו הורי הוריו של המנוח או דודיו.
בהיעדר יורשים כאמור, תירש המדינה את עיזבונו של המנוח.

מי רשאי להגיש בקשה לצו ירושה

בקשה לצו ירושה תוגש על ידי אחד היורשים המוגדרים על פי החוק או על ידי אדם או גוף אחרים, להם עניין אישי בהפקת הצו. כך למשל, במידה ולמנוח חוב כספי כלשהו, גם נושיו יכולים להגיש בקשה לצו הירושה על מנת לגבות מעיזבונו את חובו.

מה קורה במקרה וקיימת צוואה

המצב האידיאלי לחלוקת העיזבון הינו כאשר קיימת צוואה, בה המנוח מביע בפירוט את רצונותיו לחלוקת עזבונו. במקרה כזה, לאחר מותו, הצוואה תיחשף והעיזבון יחולק בהתאם. 
את הצוואה מומלץ להפקיד אצל רשם הירושה או אצל גורם אחר לרבות עורך דין שמחוייב לשמור את הצוואה. בנוסף, באפשרות המוריש לשמור את הצוואה בביתו, אצל קרוביו או בכל מקום אחר שיבחר. 
כאשר ישנה צוואה, יש להגיש בקשה למתן צו לקיומה. צו זה מתקף את הצוואה ומאפשר ליורשים על פיה לממש אותה אצל המוסדות הרלוונטיים, בדומה לצו הירושה. במידה והמוריש לא כלל את כל רכושו בצוואה, יש להגיש בנוסף בקשה לצו ירושה על מנת לחלק בין היורשים על פי חוק (ולאו דווקא אלו הרשומים בצוואה) את הרכוש שאינו נכלל בצוואה.

למי מגישים בקשה למתן צו ירושה

את הבקשה למתן צו ירושה יש להגיש במשרדי רשם הירושה באזור מגוריו של המנוח, וניתן לעשות זאת באופן מקוון או רגיל.
לאחר הגשת הבקשה תינתן עמדת עו''ד מטעם האפוטרופוס הכללי (המייצג את המדינה) לבקשה למתן הצו, שרשאי לבצע אחת מ-3 פעולות:
  • לעדכן את הרשם שאין לו התנגדות לבקשה.
  • לדרוש ממגיש הבקשה להשלים פרטים או מסמכים חסרים.
  • להתנגד למתן הצו. במצב זה עליו להסביר את סיבת התנגדותו והבקשה צפויה לעבור להמשך דיון בבית משפט לענייני משפחה. 
בנוסף, רשם הירושה יפרסם הודעה רשמית בעיתונות על מנת לאפשר לכל מי שמעוניין להגיש התנגדויות. רק לאחר שיתקבל אישור עוה''ד מטעם האפוטרופוס הכללי למתן הצו ואם לא היו התנגדויות, יינתן הצו על ידי הרשם לענייני ירושה.

מסמכים שיש לצרף לטופס הבקשה נכון לשנת 2024

לבקשה לצו ירושה יש לצרף את המסמכים הבאים:
  • טופס בקשה לצו ירושה אותו ניתן להורדה מאתר רשם הירושה. לחילופין ניתן למלא ולהגיש טופס מקוון באתר gov.il. לבקשה יש לצרף את פרטיהם של כל היורשים.
  • תעודת פטירה של המוריש – ניתן לצרף תעודת פטירה מקורית או העתק נאמן למקור. את התעודה ניתן לקבל במשרד הפנים, כ-30 יום לאחר פטירת המנוח.
  • תעודת זהות של מגיש הבקשה, כולל ספח. 
  • אישור לכך שלכל היורשים ע''פ חוק נשלחה הודעה בדבר הגשת הבקשה, או מכתב חתום על ידיהם על כך שהם מיודעים כי הוגשה הבקשה.
  • תצהירי הסתלקות של יורשים שאינם מעוניינים בחלקם בעיזבון.
  • אם הבקשה מוגשת על ידי עורך דין מטעם היורשים, יש לצרף כתב ייפוי כח.
  • אישורי תשלומי אגרות.

כמה זמן לוקח לקבל צו ירושה בשנת 2024

ככלל, תהליך הפקת צו הירושה צפוי להימשך בין חודש ל-3 חודשים, זאת אם הוא יושלם ללא דרישות נוספות כגון השלמת פרטים או מסמכים חסרים, או אם לא יוגשו התנגדויות לבקשה. 

זירוז קבלת צו ירושה

קבלת צו הירושה תלויה בגורמים בירוקרטיים, להם נהלים וזמני טיפול מוגדרים בכל עניין ועניין אשר בתחום אחריותם. המערכת הבירוקרטית ונציגיה אינם חפים מטעויות ועיכובים מיותרים, ופעמים רבות הטיפול בבקשה מתעכב. 
במידה ואתם מעוניינים שהבקשה תושלם מהר ככל האפשר, ללא עיכובים מיותרים, חשוב בראש ובראשונה להגיש את הבקשה בצורה מסודרת ומלאה, ולעקוב אחר ההתקדמות של הגופים המטפלים בבקשה. לצורך כך, מומלץ להיעזר בעורך דין בעל ניסיון בטיפול בבקשות לצו ירושה ולקיום צוואה, שיטפל עבורכם בבקשה. באפשרות עורך דין מקצועי לסייע בהגשת המסמכים הנדרשים, ללא חוסרים, לתת הסבר על התהליכים הצפויים ולהדריך אתכם או לעמוד לצדכם במידת הצורך.
אם אתם צפויים להגיש בקשה לצו ירושה או שהטיפול בהגשת הבקשה שלכם מתעכב ומסתבך – אשמח להיפגש, לייעץ וללוות אתכם בתהליך הבירוקרטי, באופן היעיל ביותר.

 
לפרטים ומידע נוסף
חייגו 072-3910707 או מלאו את הטופס ואשוב אליכם בהקדם:
     


עורך דין יואב גולן

זקוקים להכוונה או לליווי משפטי?
בואו לפגישת ייעוץ ללא עלות
התקשרו: 072-3910707

עורך דין יואב גולן

גירושין | דיני משפחה | אפוטרופסות | צוואות | ירושות

כתובת

מצדה 7 בני ברק
מגדל ב.ס.ר 4