seperator

מה ההבדל בין ייפוי כח מתמשך לבין אפוטרופסות

המקרים בהם ממנים אפוטרופוס או פועלים לפי ייפוי כוח מתמשך, נוגעים לרגע בו אדם הופך להיות בלתי כשיר לבצע פעולות פיזיות או לקבל החלטות בקשר לחייו. בכל זאת, שני המצבים שונים במהותם, ועל זאת במאמר זה.

אפוטרופסות בקצרה

מינוי אפוטרופוס עבור אדם שאינו מסוגל לדאוג לענייניו, בשל מגבלה פיזית או מנטלית, נועד כדי לאפשר שענייניו ימשיכו להתנהל בצורה תקינה. הקביעה לפיה אדם אינו מסוגל לנהל את ענייניו, ועל כן יש למנות עבורו אפוטרופוס נעשית על ידי בית המשפט בלבד. 
האפוטרופוס שיתמנה יהיה אחראי לקבל החלטות בשם החסוי וזאת על פי הקריטריונים שקובע בית המשפט. בדרך כלל, ישנה העדפה למנות אפוטרופוס שיש לו היכרות עם החסוי  ולרוב מדובר בבן משפחה. במידה ומספר בני משפחה מעוניינים להתמנות לאפוטרופוס, ואין אפשרות להגיע להחלטה מי מביניהם ימונה, בית המשפט ימנה אפוטרופוס חיצוני. אפוטרופוס חיצוני הוא אדם שאינו מכיר את החסוי, ובמרבית  הפעמים יהיה זה עורך דין או נציג עמותות וגופים המתמחים בתחום זה.
האפוטרופוס יהיה נתון לפיקוח של משרד האפוטרופוס הכללי בכל הנוגע לניהול הכלכלי של החסוי (כספים, רכוש וכדומה), בעוד שהרשות המקומית ומשרד הרווחה יפקחו עליו בכל הקשור לעניין הפיזי (מגורים, רפואה, חיי היום-יום, קהילה וכדומה).
האפוטרופוס יגיש למשרד האפוטרופוס הכללי דיווחים שונים בנקודות זמן ידועות מראש שמשקפים  התנהלות נאותה  בניהול נכסיו וכספיו של החסוי.

ייפוי כח מתמשך בקצרה

מסמך ייפוי כוח מתמשך מאפשר לכל אחד מאיתנו  לקבוע מבעוד מועד, מי ינהל את ענייניו אם וכאשר נאבד  את כשירותנו המשפטית. באמצעות יפוי הכוח המתמשך ניתן להגדיר בצורה מאוד ברורה כיצד יתנהלו חייונו לאחר שנאבד את האפשרות לשלוט בהם בעצמנו.
האפשרות לערוך ייפוי כוח מתמשך נחשבת למהפיכה של ממש בעולם המשפט, כיוון שבאמצעותו ניתן להגדיר את רצונותיו העתידיים של עורך ייפוי הכוח, כאשר לא יתאפשר לו לדאוג יותר לענייניו. כיום בשנת 2024 התהליך הינו מהיר, ללא מעורבות בירוקרטית של בתי המשפט ויחידת האפוטרופוס הכללי.
אם כך, אדם שעורך ייפוי כוח מתמשך מונע מצב עתידי בו יתכן ובית המשפט ימנה עבורו אפוטרופוס אשר ינהל את חייו באופן שונה מהאופן בו הוא חפץ.

ההבדלים העיקריים בין אפוטרופסות לבין ייפוי כח מתמשך

ישנם הבדלים מהותיים בין ייפוי כוח מתמשך להליך אפוטרופסות:
עיתוי התהליך:
  • אפוטרופסות תתבצע לאחר שהאדם יאבד את כשירותו ויכולותיו לנהל את חייו.
  • ייפוי כוח מתמשך נערך בזמן שעורך ייפוי הכוח כשיר ובאפשרותו לבחור את זהות האדם  שינהל את חייו לאחר אובדן הכשירות ואת האופן בו חייו יתנהלו.
אופן ניהול חיי אדם שאינו כשיר:
  • האפוטרופוס מנהל את חיי האדם על פי קריטריונים בסיסיים הנקבעים בבית המשפט, לפי מצבו של אותו אדם.
  • מיופה הכוח פועל לפי ההנחיות הברורות שקבע עורך ייפוי הכוח, כיצד יתנהלו חייו  לאחר אובדן הכשירות. 

אפוטרופסות – יתרונות וחסרונות

לתהליך מינוי אפוטרופוס יש בעיקר חסרונות, בעיקר אל מול האפשרות לעריכת ייפוי כוח מתמשך, ומדוע?
  • התהליך נעשה לאחר שאדם הופך לבלתי כשיר, ולכן לרוב נמנעת האפשרות שיביע את דעתו בעניין המינוי.
  • נשללת מהחסוי האפשרות לבצע בחירות שונות לגבי התנהלות חייו. התנהלות זו נקבעת על ידי האפוטרופוס בלבד,   ולא בהכרח תוך התחשבות ברצון החסוי.
  • טיפול בבקשה למינוי אפוטרופוס עלול לארוך זמן רב (כמספר חודשים ולפעמים אף יותר).
  • כמו כן, הליך מינוי אפוטרופוס עשוי להוביל למריבות ועימותים בין בני משפחתו של החסוי. עימותים אלו מבוססים לרוב על אינטרסים אישיים הנוגעים לנכסיו של החסוי או על מערכת יחסים עכורה בין בני המשפחה והיעדר אמון. עימותים אלו פוגעים קודם כל בחסוי שכן, משך הטיפול בבקשה עלול להתארך. בית המשפט רשאי להחליט כמובן שבעקבות המחלוקות, ימונה גורם חיצוני לאפוטרופוס, במקום בן משפחה קרוב, שיתכן והיה דואג לצרכיו של החסוי באופן מיטבי.

ייפוי כוח מתמשך – יתרונות 

לעריכת מסמך ייפוי כוח מתמשך (לעומת אפוטרופסות) יש יתרונות מובהקים:
  • עריכת ייפוי כוח מתמשך מתבצעת כאשר עורך ייפוי הכוח כשיר לחלוטין ובאפשרותו לבחור את זהות מיופה הכוח שיטפל בענייניו, להכתיב כיצד הוא מעוניין שענייניו ינוהלו. חופש הבחירה המלא נתון בידיו.
  • הטיפול בייפוי הכוח מתמשך מתבצע על ידי עורך דין המוסמך לכך, בנוחות במשרדו, זאת בנוכחות עורך ייפוי הכוח ומיופה הכוח, המקבל על עצמו את המינוי. המסמך מטופל על ידי עורך הדין ואין צורך לעבור דרך מערכת המשפט בתהליך בירוקרטי ארוך.
  • קביעת זהות מיופה כוח מבעוד מועד תימנע סכסוך משפטי בין בני המשפחה (אם וכאשר יתנהל) לצורך מינוי אפוטרופוס. פעמים רבות קיימת מחלוקת בין בני המשפחה באשר לזהות האפוטרופוס אותו יש למנות. מדובר בסכסוך משפטי לכל דבר ועניין.
  • מועד כניסת ייפוי הכוח לתוקף ייקבע על ידי עורך ייפוי הכוח, לפי רצונותיו ואין הכרח שמועד זה יהיה כפוף לשיקול דעת של גורמים חיצוניים.

מדוע לבחור בייפוי כוח מתמשך בשנת 2024?

ישנם יתרונות רבים למסמך ייפוי כוח מתמשך, בעיקר במובן של חופש הבחירה והשליטה על מהלך החיים, לאחר אובדן הכשירות.
ייפוי הכוח המתמשך מכבד את האדם כאדם, ואת ציפיותיו לתקופת החיים בה חלילה לא יהיה כשיר לדאוג לענייניו.
אם הגיע הרגע ואתם חושבים על ייפוי כוח מתמשך או אפוטרופסות, מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמחה בתחום, שמוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך וכן עוסק בהליכי אפוטרופסות. בפגישה תוכלו לקבל ייעוץ מלא ותשובות לשאלות אישיות וכמובן להבטיח בחירה בהליך המתאים ביותר עבור המקרה שלכם.
 
לפרטים ומידע נוסף
חייגו 072-3910707 או מלאו את הטופס ואשוב אליכם בהקדם:
     


עורך דין יואב גולן

זקוקים להכוונה או לליווי משפטי?
בואו לפגישת ייעוץ ללא עלות
התקשרו: 072-3910707

עורך דין יואב גולן

גירושין | דיני משפחה | אפוטרופסות | צוואות | ירושות

כתובת

מצדה 7 בני ברק
מגדל ב.ס.ר 4