seperator

הסכם ממון ללא עורך דין

הסכם ממון הינו ההסכם המשמעותי ביותר עליו יחתמו בני הזוג במהלך חייהם היות והוא קובע את האופן בו יחולק כל רכושם במידה והם ייפרדו. על פניו, עריכת הסכם ממון ללא מעורבות עורך דין היא אפשרית ומותרת על פי חוק, אך נוכח חשיבות ההסכם לא מומלץ לערוך אותו לבד. אם בשלב זה אתם מנסים להבין יותר, ללמוד ולהתכונן – ריכזנו עבורכם במאמר זה מידע שימושי על עריכת הסכם ממון וההשלכות העתידיות של ההחלטה לעשות זאת עצמאית.

הסכם ממון שלא נערך על ידי  עורך דין המתמחה בענייני משפחה צפוי להיות הסכם לקוי ושגוי משפטית, כזה שאינו מביע את רצונם של בני הזוג או שתנאים מהותיים בו אינם תקפים או אינם ניתנים לאכיפה. ליקויים אלו צפויים להתגלות זמן רב לאחר עריכת ההסכם, אם וכאשר בני הזוג ייפרדו, והוא עשוי להיות בלתי אכיף או מקפח את אחד מבני הזוג. ההסכם אף עשוי להתבטל, וכמובן שמדובר בנזק בלתי הפיך.
לכן החשיבות הרבה לליווי משפטי בתהליך.

הסכם ממון ללא עורך דין – יתרונות וחסרונות

לעתים בני זוג המחליטים לערוך הסכם ממון ישקלו אפשרות לעשות זאת ללא מעורבות של עורך דין. השיקול עשוי לנבוע מתוך רצון לחסוך בעלות שכר טרחת עורך דין או מתוך מחשבה שעורכי דין עלולים "לסבך" את ההסכם ואף לגרום למחלוקות. לכאורה אלו שני יתרונות לעריכת הסכם ממון ללא עורך דין.
לעומת זאת, החסרונות הם רבים ומהותיים יותר. מדובר בהסכם ייחודי שאינו דומה בצורתו ומהותו להסכמים אחרים, גם כאשר מדובר בהסכם פשוט. למשל, כאשר מדובר בזוג צעיר שלאחד מהם  נכס בודד אותו הוא מבקש להפריד. הסכם הממון מבוסס על הוראות חוק יחסי ממון ועל תרחישים רבים ושונים שנלמדו מפסקי הדין השונים של בית משפט לענייני משפחה ובתי המשפט המחוזיים.
עורך דין מקצועי המתמחה בהסכמי ממון יביא עמו את הניסיון, המתבטא בהכרת החוק וניסיון משפטי במימוש או ביטול הסכמי ממון, ובצפיית תרחישים עתידיים שבני הזוג לא יכולים להעלות על דעתם.
במידה וההסכם לא ייערך על ידי עורך דין, תרחף עננה על חוקיותו ותוקפו. אם וכאשר בני הזוג חלילה ייפרדו, מימוש ההסכם עשוי להסב נזק כלכלי לאחד מהם (ואף לשניהם) ולגרור את הצדדים לסכסוך משפטי הנוגע לתוקפו ומשמעותו של ההסכם. 
במובן זה, עלות שכר טרחת עורך דין בגין עריכת הסכם ממון צפויה בסופו של דבר להתגמד לעומת הנזק הכלכלי ועוגמת הנפש שצפויים להיגרם למי מבני הזוג, במצב שההסכם אינו תקף או שמשמעותו אינה ברורה.  

טעויות נפוצות בהסכמי ממון שנערכו ללא עורך דין

ישנן מספר טעויות נפוצות של בני זוג שמחליטים לערוך עבור עצמם את הסכם הממון, ללא ליווי עורך דין:
  • הסתמכות על הסכם ממון שנערך עבור זוג אחר או על מסמך כללי מרשת האינטרנט. הסכם ממון הוא הסכם אינדיבידואלי הנערך באופן ייחודי עבור בני זוג ספציפיים, ולכל זוג נסיבות חיים שונות (רקע כלכלי, גובה שכר, הסתמכות כלכלית על בני משפחה, רצונות שונים וכד'). הסתמכות על הסכמים שנערכו עבור בני זוג אחרים או על הסכמי תבנית אינטרנטית, צפויה להביא לכך שההסכם לא יתאים במידה הנדרשת למצבם הייחודי של בני הזוג. הסתמכות זו עשויה להתגלות בסופו של דבר כטעות קריטית שתסב לפני הזוג נזק כלכלי רב.
  • עריכת הסכם ממון שאינו כולל את כל התרחישים האפשריים שעשויים להתרחש במהלך חיי הזוגיות של עורכי ההסכם. למשל, כאשר לאחד מבני הזוג דירה אותה רכש לפני הנישואין אותה הוא הפריד בהסכם הממון – מה קורה אם בעתיד ימכור את הדירה כדי לרכוש דירה חדשה? האם הסכם הממון כולל את הדירה החדשה? על הסכם הממון לכלול פתרונות לסיטואציות עתידיות שעשויות להתרחש בחיי בני הזוג.
  • הוראות נטולות תוקף משפטי. לדוגמא, הוראות להורשת רכוש במקרה של פטירה. הוראות אלו אינן תקפות אלא עם נערכו בצוואה נפרדת. כך למעשה, בעוד שעורך הסכם במון סבור שבפטירתו רכושו יחולק על פי הסכם הממון, בפועל בפטירתו הוראות ההורשה יבוטלו וירושתו תחולק על פי חוק הירושה.
  • הוראות לא ברורות המצריכות פרשנות של בית המשפט. כך למשל לא ברור האם ההסכם כולל הפרדה (חלקית או מלאה) של רכוש שנצבר במהלך הזוגיות. בעת הפרידה צפויים בני הזוג לנהל תביעה משפטית במהלכה כל אחד מהם ינסה להוכיח לבית המשפט שהוראת ההסכם שאינה ברורה פועלת לטובתו. 

חשיבות ייעוץ משפטי בעריכת הסכם ממון

לייעוץ משפטי מקצועי על ידי עורך דין, בעריכת הסכם ממון, חשיבות רבה מאוד, בעיקר בשל הניסיון, הידע וההבנה המשפטית של עורך הדין בכל הנוגע לניסוח הסכם מדויק שאינו ניתן לביטול. הסכם ממון יש לערוך באמצעות עורך דין שמתמחה בדיני משפחה ובקיא בעריכת הסכמי ממון וביחסי ממון בין בני זוג.
עורך דין מנוסה ומקצועי, שערך הסכמי ממון רבים ומגוונים, יכול לצפות את התרחישים העתידיים של ההתנהלות הכלכלית של בני הזוג, ולהתאים את ההסכם לתרחישים אלו.
בנוסף, במהלך עריכת ההסכם עשויות להתעורר אי נעימות בין בני הזוג, זאת כתוצאה מהפערים בין הרצונות של כל אחד מבני הזוג בקשר לתנאיי ההסכם. תפקידו של עורך הדין לגשר על פערים אלו ולצמצם את רעשיי הרקע לעריכת ההסכם. עורך הדין יתאים את ההסכם באופן אישי לבני הזוג, ויסדיר כל סוגיה שעולה לדיון בהסכם, הכל כדי להביא את בני הזוג לחתימה בצורה השיתופית, המהירה והחלקה ביותר.

כמה עולה להכין הסכם ממון עם עורך דין

עלות עריכת הסכם ממון תלויה במורכבות ההסכם ובצורך בגישור הפערים בין בני הזוג. ככל שתנאיי ההסכם יהיו מורכבים יותר וככל שיהיה צורך לגשר בין בני הזוג ולמצוא פתרונות למחלוקות כך העלות תהיה גבוהה יותר.
בכל מקרה, עלות זו הינה עלות חד פעמית, ויכולה לחסוך כסף רב ועוגמת נפש בעתיד, אם וכאשר בני הזוג ייאלצו לנהל הליכים משפטיים בקשר להסכם בבית המשפט.

האם עורך דין אחד יכול להכין הסכם ממון עבור שני בני הזוג?

המצב האידאלי עבור בני זוג שמעוניינים לערוך הסכם ממון הינו שהם יפנו במשותף לעורך דין אחד המתמחה בעריכת הסכמי ממון. עורך דין מקצועי יהיה רגיש מספיק לדינמיקה ביניהם, יערוך הסכם מאוזן והוגן ויוודא ששני בני הזוג מבינים את ההסכם וחותמים עליו בלב שלם.
כאשר לכל אחד מבני הזוג עורך דין שמייצג אותו בנפרד, יפעל עורך הדין כדי לשמור על האינטרסים האישיים של בן הזוג אותו הוא מייצג, והדבר עלול לבוא על חשבון מערכת היחסים הזוגית או על חשבון הצד השני, ובכך להסב לבני הזוג נזק.
ישנם מקרים (שכמובן אינם מומלצים) בהם בן זוג אחד עורך הסכם ממון באמצעות עורך דין מטעמו ופועל כדי להחתים את בן זוגו, מבלי שבן הזוג היה מעורב בתהליך עריכתו ומבלי שנתן את הדעת על תוכן ההסכם ותנאיו. התנהלות זו עשויה ליצור תחושת אי אמון במערכת היחסים , לחלחל לחיי הזוגיות ולפגוע בהם באופן בלתי הפיך. בנוסף, גם כאשר בן הזוג המאוים נכנע לרצון של בן זוגו וחתם על ההסכם, חתימה זו צפויה להתבטל על ידי בית המשפט אם יוכח החתימה התבצעה תחת לחץ, איומים או כפייה. 

מעוניינים בעריכת הסכם ממון מקצועי ומאוזן? בהליך מהיר, יעיל והוגן?
אשמח לפגוש אתכם וביחד נבדוק את האפשרויות העומדות בפניכם.
צרו קשר ונתאם פגישה.
לפרטים ומידע נוסף
חייגו 072-3910707 או מלאו את הטופס ואשוב אליכם בהקדם:


עורך דין יואב גולן

זקוקים להכוונה או לליווי משפטי?
בואו לפגישת ייעוץ ללא עלות
התקשרו: 072-3910707

עורך דין יואב גולן

גירושין | דיני משפחה | אפוטרופסות | צוואות | ירושות

כתובת

מצדה 7 בני ברק
מגדל ב.ס.ר 4