seperator

גירושין עם עסק משותף

הליך גירושין הוא הליך מורכב וקשה בפני עצמו, אך כאשר מדובר בזוגות המחזיקים בעסק משותף, התהליך עשוי להיות מורכב עוד יותר. במקרים אלו, השאלות הן רבות והתשובות לא תמיד ברורות: כיצד להמשיך את פעילות העסק? מי ימשיך לנהל את העסק? האם כדאי למכור את העסק או לפרק אותו? מאמר זה מספק מידע מורחב למעוניינים להתגרש ומחזיקים בעסק משותף. במאמר זה, נדון בשאלות אלו ועוד כדי לעזור לכם להבין טוב יותר מהן האפשרויות הקיימות בתהליך גירושין כאשר לבני הזוג עסק משותף, וכיצד להתמודד עם האתגרים המיוחדים שצפויים להתעורר במשך התהליך.

האם חייבים לפרק או למכור עסק משותף בתהליך גירושין?
החוק במדינת ישראל לא מחייב בני זוג המצויים בהליך גירושין למכור את העסק המשותף.
יחד עם זאת, במרבית המקרים הליך גירושין (שהוא למעשה פירוק התא המשפחתי) כולל גם את פירוק הנכסים העסקיים של בני הזוג, ובניהם העסקים המשותפים והנדל''ן. 
כאשר מדובר בעסק משותף, ישנן מספר אפשרויות עיקריות בנוגע לעתידו:
  • מכירת העסק.
  • מכירת העסק לאחד מבני הזוג.
  • המשך הפעלת העסק במסגרת שותפות מקצועית או על ידי גורם מקצועי חיצוני מוסכם.
הבחירה בין האפשרויות תלויה בעיקר ביכולת של בני הזוג להגיע להסדר הנכון ביותר עבור שניהם או לקיים קשרי עבודה תקינים למרות הגירושין. 
לכל אחד מהאפשרויות השפעה ישירה על עתידו הכלכלי של העסק  – מה מצב העסק? מה עתידו הכלכלי של העסק בכל אחד מהמצבים? וכדומה. חשוב לקיים התדברות כדי לגבש את ההחלטה הנכונה ביותר עבור ניהול העסק. 

מה קורה כאשר בני הזוג לא מעוניינים להמשיך לעבוד יחד – האם אפשר להפעיל את העסק בהיעדר אחד מבני הזוג?

ככלל, לעצם הגירושין אין השפעה רשמית או חוקית על המשך הניהול המשותף של העסק. לכל אחד מבני הזוג סמכויות בניהול העסק ובדרך כלל כל אחד מהם נהנה מהתמורה שמתקבלת מהפעילות של העסק.
יחד עם זאת, פעמים רבות, כאשר מדובר בסכסוך זוגי קשה, ההיגיון העסקי נסוג לאחור ושיקולים אישיים ורגשיים זרים מקבלים ביטויי מוגבר בניהול העסק. לרוב, שיקולים אלו אינם משרתים את טובת העסק.
הפגיעה בעסק המשותף תתגבר כאשר בני הזוג יידרשו לקבל החלטות או לבצע פעולות שמחייבות שיתוף פעולה או החלטה משותפת של בני הזוג. 
כאשר בני הזוג לא מעוניינים להמשיך לנהל את העסק יחד, ניתן להסדיר את המשך הניהול במספר דרכים:
  • העברת הסמכויות לבן הזוג שמעוניין להמשיך לנהל את העסק, ביצוע חפיפה מקצועית וקביעת מנגנון שקיפות לבן הזוג השני.
  • העברת העסק לניהול מקצועי של גורם מקצועי חיצוני מוסכם.
  • מכירת הזכויות של בן הזוג שלא מעוניין להמשיך לנהל את העסק או התחשבנות על פי שווי העסק מול נכסים אחרים שבבעלות בני הזוג.
  • מכירת העסק לרוכש חיצוני וחלוקת התמורה.
שימו לב! כדי למנוע (עד כמה שניתן) פגיעה בעסק, חשוב לקדם את אחד מהדרכים במשותף, ללא מעורבות של בית המשפט. כל החלטה של בית המשפט בעניין העסק המשותף תתקבל לאחר זמן ממושך במהלכו העסק צפוי להיפגע באופן משמעותי ואף להגיע למצב של סגירתו. 
כאשר לבני זוג עסק משותף, קיימת חשיבות עליונה לקידום פתרון להמשך ניהול העסק, כבר בשלבים ההתחלתיים של הליך הגירושין.

מה קורה כאשר רק אחד מבני הזוג מנהל את העסק - האם יש לו עדיפות להמשיך לנהל אותו?

ככלל, כאשר אחד מבני הזוג מנהל את העסק, קיימת נטייה מצד בתי המשפט לאפשר לו להמשיך לנהל את העסק, לשמור על רווחיו ועל ניהולו התקין. 
כאשר קיימת חוסר הסכמה לעניין המשך ניהול העסק - ניתן להיעזר בהליך משפטי על מנת לאפשר לבן הזוג שניהל את העסק בתקופת החיים המשותפים להמשיך לנהל אותו גם במהלך הגירושין (ואף לאחר מכן).
מנגד, כאשר אחד מבני הזוג מנהל את העסק המשותף אך מונע מבן זוגו לקבל מידע על העסק או שהוא מבריח מהעסק כספים ונכסים, בן הזוג שאינו מנהל את העסק יכול להיעזר בהליך משפטי כדי לקבל את כל המידע או כדי למנוע הברחת נכסים וכספים מהעסק.
חשוב לדעת שיש בני זוג שמנצלים את ההליכים המשפטים שצוינו כדי להקשות במכוון על בן הזוג שמפעיל את העסק לנהל אותו. 

מה קורה כאשר רק אחד מבני הזוג הוא הבעלים של העסק - האם יש לו עדיפות להמשיך להיות בעליו?

החוק בישראל קובע שרכוש שהיה בבעלות אחד מבני הזוג לפני הנישואין שייך לו בלבד, גם במהלך הנישואין וגם לאחריהם. כך, גם כאשר מדובר בעסק שבבעלות אחד מבני הזוג מלפני הנישואין. 
יחד עם זאת, כאשר העסק נוהל על ידי שניהם (או כאשר מדובר בעסק שההכנסה שלו או השווי שלו גדלו באופן משמעותי במהלך הנישואין) – ניתן לשכנע את בית המשפט לחייב את בן הזוג שהוא הבעלים לפצות את בן הזוג האחר בסכום משמעותי שיכול להגיע עד מחצית שווי העסק. במקרים חריגים, ניתן אף לשכנע את בית המשפט להעביר את הבעלות במחצית העסק לבן הזוג האחר.
כאשר מדובר בעסק שבבעלות אחד מבני הזוג, שהוקם במהלך החיים המשותפים – החוק קובע שבן הזוג האחר זכאי למחצית שוויו של העסק. ישנם מקרים חריגים בהם ייקבע שהבעלות בעסק תחולק שווה בשווה. למשל, כאשר בן הזוג שאינו רשום כבעלים היה בעל תפקיד משמעותי בעסק והיה מעורב בניהולו. 

מה קורה כאשר לעסק קיימים נכסים?

סוג העסק היחידי בישראל שיכול להיות בעלים של נכסים הנו חברה בע''מ. החברה היא הבעלים של הנכסים ושל חשבון הבנק שלה.
הבעלות בחברה עצמה היא באמצעות מניות - בעלי המניות הם הבעלים של החברה, והם מחליטים האם למכור נכסים שבבעלות החברה או לשחרר כספים. בדרך כלל בעלי החברה הוא גם שכיר בחברה ומקבל משכורת.
כאשר לחברה נכסים, השווי שלהם יגדיל למעשה את השווי של החברה.
לא ניתן למכור נכסים של חברה ולהעביר את התמורה באופן ישיר לאחד מבני הזוג. ניתן למכור נכסים או לשחרר כספים מהחברה אך ורק באמצעות העברת משכורות או שחרור כספים המחויבים במס (דיבידנד). כאשר אחד מבני הזוג הוא בעל המניות, רק הוא רשאי להחליט האם למכור נכסים ולשחרר כספים. 
במקרים מסוימים ניתן להיעזר בהליך משפטי כדי למנוע מבן הזוג שהנו בעל המניות בחברה להבריח נכסים מהחברה.
כאשר בן הזוג שאינו בעל המניות בחברה זכאי למחצית שוויה  – ימונה שמאי שייקבע את הערך של החברה כאשר השווי של החברה מושפע מהשווי של הנכסים שבבעלותה. בן הזוג שהנו הבעלים צפוי להעביר את מחצית שווי החברה לבן הזוג האחר.

מי מבני הזוג חייב בחובות של העסק?

החוק בישראל קובע שחובות של כל אחד מבני זוג, שנצברו במהלך החיים המשותפים, הם חובות משותפים. כך, גם בנוגע לחובות של עסק משותף – על שני בני הזוג לשאת בחובות אלו.
ישנם מקרים בהם ניתן לחייב רק את אחד מבני הזוג בחובות של העסק. זאת, כאשר החובות נוצרו בנסיבות חריגות, על ידי אחד מבני הזוג, ללא ידיעת האחר.
חשוב לציין שבעלי החובות לא נוטים להתחשב בכך שבעלי העסק מצויים בהליך הגירושין והם יפעלו למשש את החובות במועדם. היעדר פירעון או הסדרת החובות צפויים לדרדר את מצבו של העסק.
לכן, רצוי שבני הזוג יסכימו על אופן פירעון החובות וחלוקתם ביניהם. ייתכן שיהיה צורך למכור נכסים כדי לפדות את החובות או לקבוע תכנית פריסה חדשה לפירעון החובות.

מה קורה עם התחייבויות וחוזים עתידיים של העסק?

במקרה של גירושין, יש לבדוק את ההתחייבויות העתידיות של העסק ואת הכספיים שצפויים להתקבל. בהיבט של חלוקת הרכוש בין בני הזוג - חובות וזכויות עתידיות הם פרמטר משמעותי בקביעת שווי העסק ובחלוקת הרכוש בין בני הזוג. 
בהיבט של הפעלת העסק – יש לבחון את ההתחייבויות ואת הזכויות העתידיות של העסק כדי לסנכרן אותם עם הליך הגירושין. כך, עשויים להידרש שינויים בחוזים עם צדדים שלישיים כגון ספקים, לקוחות או עובדים, על מנת למזער השלכות שליליות.

מה קורה עם העובדים הנוספים בעסק וזכויותיהם?

במהלך תהליך הגירושין, חשוב לשמור על תקשורת טובה עם העובדים ולהבטיח שזכויותיהם נשמרות. ייתכן שיהיה צורך לבצע שינויים במבנה הארגוני, להעביר עובדים בין מחלקות או להתאים את משרותיהם. אווירה של שקיפות ותמיכה תקל על תקופת המעבר ותאפשר לעסק להמשיך להתנהל באופן סדיר.

האם אפשר להסדיר את עתיד העסק בתהליך גירושין בהסכמה?

כן, הסדרת עתיד העסק בתהליך גירושין בהסכמה הוא בהחלט אפשרי ורצוי.
הסכמה בין בני הזוג צפויה לחסוך זמן, משאבים ולהקל על הפרידה הכלכלית והמקצועית. באמצעות הסכמה ניתן להסדיר את חלוקת הרווחים, הנכסים והחובות של העסק, להסכים על המשך פעילות העסק והתפקידים של בני הזוג לאחר הגירושין.
היתרון הברור בהגעה להסכמות - שעתיד העסק יוסדר באופן מהיר, שימנע זעזוע בעסק (לעומת הליך משפטי שצפוי להימשך חודשים ושנים). בעזרת תכנון, תיאום ציפיות, תקשורת פתוחה ושיתוף פעולה בין בני הזוג, ניתן להגיע לפתרונות שיאפשרו לשני הצדדים להתפנות להסדרת יתר הנושאים הכרוכים בגירושין ולפתוח פרק חדש בחייהם. 
 
אם אתם בני זוג שעובדים יחד בעסק משותף, אך עומדים בפני גירושין ולא יודעים מאיפה להתחיל, צרו איתי קשר ויחד ננסה להבין את הדרך הנכונה ביותר עבורכם.

לפרטים ומידע נוסף
חייגו 072-3910707 או מלאו את הטופס ואשוב אליכם בהקדם:


עורך דין יואב גולן

זקוקים להכוונה או לליווי משפטי?
בואו לפגישת ייעוץ ללא עלות
התקשרו: 072-3910707

עורך דין יואב גולן

גירושין | דיני משפחה | אפוטרופסות | צוואות | ירושות

כתובת

מצדה 7 בני ברק
מגדל ב.ס.ר 4