seperator

גירושין המדריך המלא - אפריל 2024

ההחלטה להתגרש אינה פשוטה והשלכותיה משמעותיות על המשך החיים. לפני שמחליטים להתגרש חשוב להכיר את האספקטים השונים של התהליך ואת החשיבות בליווי עורך דין מקצועי לענייני משפחה וגירושין.

החלטת להתגרש – מתי לפנות לעורך דין

בין אם החלטתם לפתוח בהליך גירושין או בין אם אתם בשלב בו אתם שוקלים להתגרש בעתיד, עליכם להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה בהקדם האפשרי. 
עורך דין בעל ניסיון בתחום הגירושין יפרוש בפניכם את תמונת המצב המשפטית הרלוונטית ביותר עבורכם, ואת התרחישים הריאליים הצפויים בתהליך הגירושין, בכל הקשור לחלוקת הרכוש, מזונות הילדים וזמניי השהות של כל צד עם הילדים.
בנוסף, עורך הדין ינחה אתכם כיצד יש לנהוג בשלב ההכנה להליך הגירושין, לפני רגע ההודעה לבן או בת הזוג על הכוונה להתגרש, ואילו פעולות מהותיות עליכם לבצע בשלב ההכנה להודעת הפרידה כגון:
  • איסוף מסמכים חשובים הנוגעים למצב הכלכלי של משק הבית ושל כל אחד מבני הזוג. לדוגמה, תדפיסי חשבון עו"ש, הלוואות והשקעות, קרנות, הערכת שווי הנכסים וכדומה.
  • איסוף תכתובות  WhatsApp, Facebook וכדומה.
  • קבלת ייעוץ לגבי התהליך עצמו, השלבים השונים ובמיוחד בנוגע לרשות בה יפתח התיק – בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה, תוך הסבר על ההשלכות של בחירת הרשות על המשך הליך הגירושין. 
  • קבלת ייעוץ לגביי ההתנהלות הכספית וההתנהלות מול הילדים לקראת ההודעה על פרידה.
הכנה נכונה להליך הגירושין, קודם למתן ההודעה לבן הזוג, עשויה להיות קריטית להמשך ניהול הליך הגירושין. לכן, פנו לעורך דין לפני ההודעה לבן זוגכם או בת זוגתכם על כוונתכם להתגרש.

מתי להודיע לבן/בת הזוג על כוונתכם להתגרש

רגע ההודעה לבן או בת זוגכם על כוונתכם להתגרש הוא רגע יריית הפתיחה להליך הגירושין המשפטי.
מיד עם ההודעה על כוונתכם להתגרש צפויה רמת חשדנותם של בן או בת הזוג לעלות במידה ניכרת, והם עשויים להסתיר מכם מסמכים משמעותיים שברשותם, למשוך כספים מחשבונות הבנק, לנעול את המחשבים ואת מכשיר הטלפון הנייד וכדומה.
במקרים חמורים יותר הם עשויים לנסות להרחיקכם מבית המגורים על ידי הגשת תלונה למשטרת ישראל או לבית המשפט.
בנוסף, במידה ועד רגע ההודעה לא נקטתם בהליכים משפטיים עשויים בן או בת הזוג לעשות זאת בעצמם כדי לנסות להשיג יתרון בסכסוך המשפטי.
במרבית המקרים ההחלטה להתגרש טעונה ברגשות עזים ומורכבים וכתוצאה מכך ההודעה על הכוונה להתגרש נעשית ללא מחשבה תחילה, מבלי שתוכננה ומבלי שבוצעו הפעולות המשפטיות הנחוצות לפני רגע ההודעה.
עליכם להישמר מלהודיע באופן אימפולסיבי לבן או בת הזוג על כוונתכם להתגרש, אלא לעשות זאת אך ורק לאחר שהתייעצתם עם עורך דין שתחום התמחותו דיני משפחה. עורך הדין יפרוש בפניכם את תמונת המצב המשפטית הצפויה מהליך הגירושין, ימסור לכם את זכויותיכם בכל אחד מהעניינים הנוגעים לפרידה וינחה אתכם אילו פעולות מידיות עליכם לבצע לפני ההודעה.

מהו הליך הגירושין

הליך הגירושין הינו תהליך משפטי ורגשי מורכב במהלכו חווים המתגרשים חוסר וודאות משפטית וכלכלית, קושי רגשי בפרידה ורגשות אשמה בקשר לילדים. במסגרת תהליך זה מתחוללים שינויים משמעותיים בחיי כל אחד מבני הזוג, בחיי הילדים ובמצב הכספי, כאשר בסופו של התהליך יתפצל התא המשפחתי לשני תאים משפחתיים חדשים ונפרדים. 
ישנם הליכי גירושין המתקיימים בנחת תוך הסכמה מלאה בין בני הזוג, וישנם הליכים הנמשכים על פני דיונים רבים בבתי משפט, תוך תחושות קשות של תסכול וזעם בין בני הזוג. 
בהיבט המשפטי נכון לשנת 2024 הליך הגירושין מסדיר 3 נושאים עיקריים:
  • חלוקת רכוש – כיצד נחלק הרכוש שנצבר במהלך החיים המשותפים של בני הזוג.
  • זמניי שהות ומשמורת ילדים – כיצד נחלקים זמניי השהות של הילדים עם כל אחד מההורים, מי מהם יהיה ההורה המשמורן או לחילופין האם שני ההורים יחלקו את המשמורת על ילדיהם בשיתוף.
  • מזונות ילדים – גובה מזונות הילדים בהתאם לקריטריונים השונים שיפורטו.

מהן זכויות האישה בהליך גירושין נכון לשנת 2024

לנשים קיימות זכויות ייחודיות בהליכי גירושין אותן עליהן להכיר. במצבים מסוימים אישה תהיה זכאית למזונות מבעלה או לפיצוי מבעלה בגין הכתובה. במקרים אחרים, בהם האישה לא יצאה לעבוד וגידלה את הילדים המשותפים, עשוי בית המשפט לפסוק שהיא תקבל חלק גדול יותר מהבעל מהרכוש המשותף.
במרוצת השנים מצטמצם הפער המגדרי בין המינים, כך גם בענייני גירושין. למשל, בעבר היה נהוג שהאם תקבל משמורת מלאה על הילדים אך כיום קיימת נטייה לאפשר לשני ההורים מעורבות מלאה בחיי ילדיהם באמצעות משמורת משותפת. בנוסף, במהלך העשורים האחרונים יכולת השכר של הנשים והגברים מתאזנת ולכן (בין היתר) נהוג לפסוק כיום מזונות ילדים בסכומים נמוכים מבעבר. 

מהן זכויות הגבר בהליך גירושין נכון לשנת 2024

במהלך העשור האחרון חלו שינויים מהותיים בזכויות הגברים בהליכי גירושין, בפרט בכל הקשור לגידול הילדים. בעוד שבעבר הייתה נטייה ברורה של בתי המשפט לפסוק שלאחר הגירושין הילדים המשותפים יהיו במשמורתה המלאה של האם, כיום קיימת נטייה הפוכה לאפשר משמורת משותפת. 
בנוסף, בעבר נהגו הערכאות השיפוטיות לפסוק את משמורת הילדים לפי חזקת הגיל הרך שקובעת שילדים בגילאים עד גיל 6 יעברו באופן אוטומטי למשמורת האם, וישהו בעיקר איתה. 
חזקת הגיל הרך נקבעה בשנת 1962 בזמן שחוקק חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, והיא טרם בוטלה. יחד עם זאת, חזקת הגיל הרך נזנחה על ידי הערכאות השיפוטיות שכיום יש להן העדפה ברורה למשמורת משותפת. כתוצאה מכך במקרים רבים יופחתו מזונות הילדים שהאב משלם לאם.  

ילדים בהליך הגירושין

בהליך גירושין יש להסדיר את חלוקת הזמנים של הילדים עם כל אחד מההורים (זמניי שהות), את תשלומי המזונות ואת חלוקת ההוצאות השוטפות של הילדים (מזונות).
זמניי שהות: במהלך העשור האחרון בתי המשפט ובתי הדין הרבניים נוהגים לאפשר לשני ההורים לחלוק את זמניי השהות עם הילדים כשווה בשווה, במידה והתנאים מתאימים לכך (משמורת משותפת). לצורך כך ייבחנו הערכאות השיפוטיות האם ההורים מעוניינים לחלוק את זמניי השהות, האם הילדים מעוניינים בכך (או שיש להם העדפה להורה עיקרי אחד) ואת קרבת המגורים של ההורים למסגרות החינוך של הילדים. יחד עם זאת, ככל שהילדים קטנים יותר כך יש נטייה להתחשב פחות ברצונם ולאפשר לאם להיות ההורה העיקרי (משמורת יחידה).
זמניי השהות יחולקו לפי ימי השבוע כך שהילדים ישהו עם הורה אחד שלושה ימים בשבוע (בד''כ האם) ועם ההורה השני (בד''כ האב) שני ימים בשבוע. בסופי השבוע ההורים יחלקו את זמניי השהות לסירוגין (שבוע שבוע). 
במשמורת משותפת הסדריי השהות יחלו מאיסוף הילדים ממסגרות החינוך ויכללו לינה בעוד שבמשמורת יחידה הלינה אינה הכרחית והאיסוף יכול להתבצע מבית ההורה השני בשעות אחר הצהריים ולא ישירות ממסגרות החינוך.
חשוב לציין שלכל הורה יש זכות להגיש בכל שלב תביעה חדשה להרחיב או לצמצם את זמניי השהות הקבועים.
מזונות ילדים: מזונות ילדים נידונים אך ורק בבית משפט לענייני משפחה ולבתי הדין הרבניים אין סמכות לדון בהם. המזונות יחושבו על פי מספר קריטריונים וביניהם גיל הילדים, הוצאות הדיור, הוצאות הבסיסיות והוצאות נוספות, חלוקת זמניי השהות, הכנסות בני הזוג ועוד.
מבנה תשלומי המזונות נחלק למספר קבוצות תשלום:
  • מזונות בסיס – סכום קבוע שמטרתו לספק את הצרכים השוטפים של הילדים (הוצאות מזון, היגיינה, ביגוד וכד'). כאשר הילדים במשמורת יחידה או כאשר הילדים מתחת לגיל 6 סכום מזונות הבסיס הממוצע ינוע בין 1,200 ₪ ועד 1,800 בממוצע. לאחר גיל 6, במידה וקיימת משמורת משותפת, יופחתו מזונות הבסיס.
  • מדור – השתתפות בשכר דירה (או בתשלומי משכנתא). סכום המדור נע בין 30% ל-50% מגובה שכר הדירה (או המשכנתא) בהתאם למספר הילדים המשותפים. יש להפחית את סכום המדור במחצית כאשר ההורה שמקבל את התשלום עובר לגור עם בן זוג חדש. בנוסף, כאשר הילדים במשמורת משותפת ואין פערי הכנסה משמעותיים בין ההורים יש להפחית משמעותית את המדור ואף לבטלו.
  • הוצאות נוספות (מחציות) – מלבד הוצאות הבסיס יש לקבוע רשימת הוצאות בסיסיות אותן ההורים יחלקו (קייטנות, חוגים, שיעורי עזר, תשלומים נלווים ללימודים, הוצאות רפואיות וכדומה). בדרך כלל החלוקה שווה אך לעיתים ההורה לו יכולת כלכלית גבוהה יותר ישלם חלק גדול יותר מהוצאות אלו. יצוין כי בהסכם גירושין ניתן להרחיב את הרשימה ולכלול בה את כל ההוצאות של הילדים. לדוגמה, רכישת מכשיר סלולארי, תשלומי בר/בת מצווה, שיעורי נהיגה, השכלה גבוהה וכדומה. 
נכון לאפריל 2024 תשלומי מזונות ילדים נחלקים לפי מספר קבוצות גיל:
  • ילדים עד גיל 6 – על האב לדאוג לתשלום מלוא צרכיהם של הילדים, ללא התחשבות במצבו הכלכלי או במצבה הכלכלי של האם, גם בהסדר של משמורת משותפת. יחד עם זאת, במהלך השנים האחרונות ניתן לראות פסקי דין חלוציים של בתי המשפט להפחית את המזונות (במשמורת משותפת) גם מתחת לגיל 6. 
  • ילדים בין הגילאים 6-18 – בקבוצת גיל זו על שני ההורים לחלוק את צרכי הילדים. יחס החלוקה בין ההורים ייקבע לפי יכולתם הכלכלית של ההורים ולפי יחס חלוקת זמניי השהות עם הילדים.
  • ילדים בין הגילאים 18-21 – בגילאים אלו יש הפחית את המזונות והמדור לשליש הסכום המקורי, עד סיום השירות הצבאי או הלאומי. 

פרידה של ידועים בציבור

ידועים בציבור הנם בני זוג להם קשר זוגי משמעותי וארוך טווח.  כיום אין קריטריונים קבועים לפיהם בתי המשפט יכירו בבני זוג כידועים בציבור במקרה של סכסוך משפטי, וקביעה זו תתבצע לפי שיקול דעתו של השופט הדן במקרה. 
מבחינת הליכים המשפטיים, ישנם שני הבדלים מהותיים בפרידה של ידועים בציבור לעומת פרידה של בני זוג נשואים:
  • גירושין וגט - ידועים בציבור אינם נדרשים להתגרש בבית הדין הרבני ולקיים את טקס הגט, והסדרת ההיבטים הכרוכים בפרידה תתבצע אך ורק בבית משפט לענייני משפחה. בהתאם, אין באפשרותן של נשים להגיש תביעת כתובה או תביעת מזונות אישה מכוח הדין הדתי. יחד עם זאת, כל ידוע בציבור שהיה תלוי כלכלית בבן זוגו (ללא קשר למינו) רשאי להגיש תביעת מזונות אישיים בבית משפט לענייני משפחה (מזונות משקמים).
  • חלוקת רכוש – חוק יחסי ממון משסדיר את חלוקת הרכוש אינו חל על ידועים בציבור כי אם על בני זוג שנישאו בלבד. יחד עם זאת, חלוקת רכוש של ידועים בציבור תתבצע לפי קריטריונים דומים לאלו של חוק יחסי ממון וזאת אך ורק לאחר שהשופט שוכנע שבני הזוג ניהלו חיים כלכליים משותפים או חיי משפחה משותפים משמעותיים. בהתאם, אם אחד מבני הזוג יוכיח כי למרות החיים המשותפים הייתה הפרדה של רכוש כלשהו צפוי בית המשפט לפסוק ביחס לאותו רכוש כי אין לחלוק אותו בין בני הזוג (חשבונות בנק נפרדים, חברות, נדל''ן וכיוצ''ב).

מה כולל הסכם גירושין

העדיפות העליונה הינה להגיע להסכם גירושין, ללא התערבות בית המשפט.
הליך הגירושין בבתי המשפט ובתי הדין הרבניים הינו הליך אינטנסיבי שנע בממוצע בין כשנה ועד כשנתיים וחצי. לעומת זאת, קיימת אפשרות לערוך הסכם גירושין בזמן קצר יחסית שיסדיר במרוכז את כל הנושאים הכרוכים בפרידה. 
הליך גירושין באמצעות הסכם גירושין הינו הליך, יעיל, חסכוני ומהיר יותר:
  • משך זמן -  משך הזמן לעריכת הסכם גירושין נע בממוצע מספר שבועות ועד מספר מועט של חודשים (לעומת הליכי גירושין שנמשכים זמן רב יותר באופן משמעותי). 
  • רמת סכסוך נמוכה – בהליך גירושין בהסכמה רמת הסכסוך נותרת נמוכה באופן משמעותי לעומת רמת הסכסוך בהליכי הגירושין בערכאות השיפוטיות. 
  • שליטה -  כאשר בני זוג עורכים הסכם גירושין הם שולטים בעתידם לעומת בגירושין בערכאות השיפוטיות בהן ההחלטות עוברות מידי המתגרשים לידיהם של גורמים אחרים שיחליטו עבורם.
  • התאמה אישית וירידה לפרטים – ניתן להתאים את הסכם הגירושין לצרכים הספציפיים של הצדדים, בצורה יעילה ומתוחכמת לעומת פסקי הדין של הערכאות השיפוטיות. 

תפקידו של הסכם ממון בהליך גירושין

הסכם ממון שנערך כהלכה קובע מראש הוראות לחלוקת הרכוש של בני הזוג במקרה של פרידה, ולהסדרה טכנית של הפרידה. באמצעות ההסכם ניתן לקבוע הפרדה מוחלטת או חלקית של הרכוש של כל אחד מבני הזוג. בנוסף, ניתן לקבוע את הצעדים הראשונים שבני הזוג יבצעו מיד לאחר הפרידה (הפרדת מגורים, הפרדת חשבונות בנק, פנייה לעו''ד מוסכם לעריכת הסכם גירושין ועוד).
הסדרת עניינים אלו מראש (בהסכם ממון) תצמצם את המחלוקות המשפטיות הנוגעות לרכוש ותקל על הצדדים בתקופה שמיד לאחר הפרידה. כתוצאה מכך תפחת רמת הסכסוך בעת הפרידה (המורכבת ממילא). 

כמה זמן נמשך הליך גירושין

שאלה זו תלויה בעיקר ביחסים בין בני הזוג ובנכונותם לסיים את התהליך. ככל שבני הזוג ביחסים טובים יותר ויש להם רצון לסיים את התהליך כמה שיותר מהר, תוך ויתורים אחד עבור השני, ניתן לסיים את תהליך הגירושין בתוך חודשים בודדים, באמצעות הסכם גירושין. 
לעומת זאת כאשר בני זוג נמצאים ביחסים עכורים, המבוססים על שנים של מחלוקות, בגידות או כל גורם אחר, כך התהליך צפוי להסלים לכדי סכסוך משפטי ארוך ומורכב, שיוכרע בפסקי דין של הערכאות השיפוטיות. במצב זה צפוי להימשך בין כשנה ועד כשנתיים וחצי. במידה ויוגש ערעור על פסקי הדין צפוי תהליך הגירושין להימשך למעלה משלוש שנים.

אי עמידה בהסכם הגירושין – מה אפשר לעשות?

הסכם הגירושין מקבל תוקף של פסק דין ברגע שהוא מאושר על ידי ערכאה שיפוטית. במידה שאחד מבני הזוג מפר את הוראות ההסכם (באופן קבוע או לעיתים תכופות) ניתן להגיש תביעה לאכוף את הוראותיו. 
כך, אי עמידה בזמני השהות עם הילדים עשויה להוביל את בית המשפט להגדיל את תשלומי המזונות או לחילופין לחייב את ההורה המפר בקנסות על אי קיום או מניעת זמניי השהות. 
יצוין כי אכיפת תשלומי מזונות אינה מתבצעת בבית משפט לענייני משפחה אלא ביחידת ההוצאה לפועל באמצעותה ניתן לגבות את הכספים מההורה המפר.

שינוי או ביטול הסכם גירושין

הסכם גירושין שאושר על ידי בית המשפט ניתן לשינוי או ביטול במקרים מסוימים בלבד, כאשר השינוי או הביטול יתבצע ביחס לכל אחד מהנושאים הבאים בנפרד: רכוש, הסדריי שהות ומזונות ילדים.
בעניין חלוקת הרכוש, ניתן לבטל הסכם גירושין רק אם הוכח על ידי מי מבני הזוג שהוא הוטעה בכוונה או שנסחט באופן מסוים על ידי בן הזוג השני. לעיתים בן זוג אחד נמצא בעמדת כוח מול בן הזוג השני, והוא עלול לנצל זאת לטובתו תוך שנכפה על בן הזוג השני לוותר על זכויותיו.
בענייני שינוי מזונות או הסדריי השהות, נכון ל מרץ 2024 החוק קובע כי עצם עריכת הסכם גירושין אינה מונעת ממי מההורים להגיש תביעה חדשה לשינוי והסדרה מחדש של נושאים אלו. ז"א שניתן בכל שלב, גם אם נערך הסכם גירושין, להגיש תביעה לשינוי (הפחתה והגדלה) המזונות או זמניי השהות. יחד עם זאת, מזונות או זמניי שהות ישונו רק אם חל שינוי נסיבות משמעותי.

האם ניתן להתגרש ברוח טובה

בהחלט ניתן ואפילו מומלץ.
גם אם היחסים בין בני הזוג אינם יחסים טובים, מומלץ לנסות להגיע בשלב הראשון להסכם גירושין, תוך הסתכלות על טובתכם האישית וכמובן על טובת הילדים.
ניתן אף להתגרש בליווי עורך דין אחד עבור שני בני הזוג. עורך דין מנוסה יבין את הדינמיקה הזוגית, יעזור לצמצם את רעשי הרקע של הסכסוך ויבנה עבור בני הזוג הסכם המותאם באופן אישי.

טיפים נוספים לתהליך גירושין בשנת 2024

הבאנו מניסיוננו מספר המלצות חשובות לצליחת תהליך הגירושין:
  • בחרו את עורך הדין – התייעצו עם מספר עורכי דין שתחום עיסוקם הבלעדי הינו דיני משפחה ובחרו את עורך הדין עמו יש לכם את החיבור הטוב ביותר ואשר מייצג את השקפתכם בצורה הנכונה ביותר.
  • שלטו בתהליך הגירושין – לעתים קיימת נטייה לחשוב שמטרת תהליך הגירושין להביס את בן או בת הזוג בתהליך המשפטי. כך, ככל שהסכסוך הרגשי גבוה יותר כך מתעצמת תחושת הרצון לנקמה. אלא שמטרת תהליך הגירושין להסדיר מחדש את עתיד חייכם ולקבוע את זמניי השהות, המזונות וחלוקת הרכוש. לכן אם אתם חשים שאתם מצויים במלחמה רגשית בלתי נשלטת, המתורגמת לסכסוך משפטי, עליכם לבחון מחדש את תהליך הגירושין. 
  • תאמו עם עורך הדין את הציפיות שלכם – הבהירו בפני עורכם דינכם מהם ציפיותיכם מתהליך הגירושין ובקשו לקבל את תמונת המצב המשפטית הכנה והמקצועית ביותר ביחס לציפיות אלו. 

האם ניתן להתגרש ללא עורך דין

הדבר ניתן, אך לא מומלץ כלל. תהליך הגירושין בערכאות השיפוטיות הוא תהליך מורכב ודרוש ידע משפטי רב ונסיון בפרקטיקה מקצועית.
לעתים זוגות מחליטים לנסות לוותר על שירותיו של עורך דין ולערוך הסכם גירושין עבור עצמם. אלא שדרוש ידע רב ונסיון מקצועי על מנת לערוך הסכם גירושין. יש להכיר את לשון החוק על כל סעיפיו, לצפות את המחלוקות שצפויות להתעורר ולפתור אותן כבר בהסכם הגירושין ועוד.
בנוסף, אם בן זוג אחד מיוצג על ידי עורך דין והשני לא, סבירות גבוהה שהוראות ההסכם יהיו חד צדדיות ולא מאוזנות, וכי בשלב מסוים בעתיד יעתור בן הזוג (שלא היה מיוצג) לביטול או שינוי ההסכם.

אם אתם שוקלים להתגרש השאירו את פרטיכם בטופס יצירת הקשר וניפגש.
לפרטים ומידע נוסף
חייגו 072-3910707 או מלאו את הטופס ואשוב אליכם בהקדם:


עורך דין יואב גולן

זקוקים להכוונה או לליווי משפטי?
בואו לפגישת ייעוץ ללא עלות
התקשרו: 072-3910707

עורך דין יואב גולן

גירושין | דיני משפחה | אפוטרופסות | צוואות | ירושות

כתובת

מצדה 7 בני ברק
מגדל ב.ס.ר 4